Kontakta OSS

Torsdagar 08.00-16.00
Avvikande öppettider

Smarta växthus

Smarta växthus i nytt kunskapsprojekt vid Strömstiernaskolan!

Konsten att programmera en morot, den kunskapen spirar i nytt skolprojekt i årskurs 9 vid Strömstiernaskolan! I satsningen samsas odlingsglädje, kamratskap, nyfikenhet och förstås praktisk kunskap i både naturvetenskap och teknik.

På innergården i kvarteret Blåmesen nära högstadieskolan har en ute-skolsal växt fram under våren, i centrum står sex egenhändigt byggda mini-växthus av särskild sort. Tanken är att eleverna, genom programmering och avancerad digital teknik, ska styra sina smarta växthus att bli självreglerande med målet att få en god morotsskörd.

Initiativtagare till projektet är Friedemann Hildebrand, tekniklärare vid Strömstiernaskolan. Han berättar om projektet som omfattar genomförande hela vägen från idé, via ritbord och programmering till utförande, odling och matlagning.

- Projektet spänner över en rad ämnesområden och eleverna får en sista viktig erfarenhet innan de lämnar grundskolan; att helheten av utbildningen är viktig och att många kunskapsområden är beroende av varandra.

Kunskapsprojektet har flera externa samarbetsparterners, bland annat Innovatum och Inspiria science center genom projekt Framtidstro, Strömstadsbyggen, Br. Axelssons el, Rexel och Frejas Hage. Ett bra exempel på samverkan skola arbetsliv! Dessutom är delar av Strömstad Gymnasium involverade.

Mer information; https://stromstadsbyggen.se/sjumilakliv/ Länk till annan webbplats.

Tipsa EN VÄN

SENAST UPPDATERAD: , Maria Alfredsson